Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign

Eilert Sundt videreregående skole er en plass for deg som er kreativ!

Kreative ungdommer som ønsker å lære mer om design, tegning,
form og farge kan velge mellom mange spennende yrker der mote og mennesker er i fokus.

Vi tilbyr frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign på Eilert Sundt videregående skole studiested Farsund

Eilert Sundt vgs - Klikk for stort bildeEilert Sundt videregående skole tilbyr design og håndverk på Lista. Fotograf

Du lærer

• design og visuelle uttrykk
  • videreutvikling av kreative ferdigheter
  • utvikling og utførelse av ulike teknikker og uttrykk
  • om stilhistorie og trender
  • om kommunikasjon og kundebehandling

Du kan bli

• frisør
  • blomsterdekoratør
  • interiørkonsulent
  • profileringsdesigner
  • utstillingsdesigner

Se alle yrker og kompetanser

Første året:

Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign

Denne linja er for deg som er interessert, kreativ og har lyst til å jobbe med hendene og lære gjennom praktiske oppgaver.

På Vg1 lærer du de
grunnleggende teknikkene
og kunnskapene som du
skal bygge videre på. Allerede på Vg1 skal vi jobbe med tanke på Vg2 og Vg3 fagene.

Andre året:

Vg2 Frisør

I løpet av skoleåret har også skolen lagt til rette for prosjekt til fordypning der du fordyper deg i frisørfaget.

Som elev ved vår skole blir du en del av et fantastisk skolemiljø. Et moderne skolebygg med riktige fasiliteter til frisørfaget. Skolen har et eget frisørstudio hvor oppstarta elevbedrifter både driver og får kunnskap til et fremtidig fagbrev.

Vg2 Interiør og eksponeringsdesign

Ved å utdanne deg i denne retningen får du mulighet til å ta fagbrevet som profileringsdesigner eller interiørkonsulent.

En profileringsdesigner jobber ofte i reklame-, design- eller mediebyråer. Også grafiske bedrifter og informasjonsvirksomheter kan være din yrkesfremtid. Du vil lære om hvordan produksjon og montering av profileringsprodukter fungerer. Hvordan du skal utarbeide skisser, arbeids- og presentasjonstegninger, og hvordan bruk av virkemidler som form, farge, skrift, typografi, bilde og belysning viser ditt produkt best mulig.

Interiørkonsulenten planlegger og gjennomfører hele eller deler av innredningsprosjekter for private og det offentlige.

Vg3 Interiør

Vg3 Interiør er for første gang (skoleåret 2019/2020) søkbart ved Eilert Sundt videregående skole.

Etter bestått Vg3 interiør vil elevene få yrkestittelen interiørkonsulent.

På Vg3 Interiør vil eleven videreutvikle sin faglige kompetanse fra Vg2 interiør og utstillingsdesign. Vi jobber med planlegging og utforming av innredning til rom for hjemmemiljø, kafeer, kontorlokaler og liknende.

Interiørkonsulenten vil arbeide med å kombinere materialer, møbler og farger tilpasset ulike kunder og miljøer.  Kommunikasjon, presentasjon og dokumentasjon av egne arbeider overfor oppdragsgivere er også sentrale tema.