24. november 2021: Podcast – En skole uten anmerkninger

Espen (rektor) har vært med i en episode i podcasten til Senter for livslang læring ved Høgskolen i Innlandet. Han snakker her om bakgrunnen for hvorfor vi har valgt å fjerne bruken av anmerkninger ved skolen.

Espen tar i episoden utgangspunkt i hvordan vi ønsker å utvikle skolekulturen på Eilert Sundt vgs. Det å utvikle en skolekultur tar tid, men skolen har nå kommet et stykke på vei i å formulere hvilken skolekultur Eilert Sundt vgs. skal være preget av.

Det å fjerne bruken av anmerkninger på skolen er ett av tiltakene som skolen har satt i gang for å kunne skape den skolekulturen vi ønsker. Utgangspunktet for diskusjonen rundt anmerkninger var denne påstanden: «Det som motiverer meg som ansatt, motiverer sannsynligvis også elevene og kollegaene».

Spørsmålet var da videre: ville det vært ønskelig å innføre et anmerkningssystem for ansatte på skolen? Og videre: hvis det var utenkelig med et slikt system for ansatte, hvorfor har vi det da for elevene?

Hør episoden her: SELLpodden: #44 En skole uten anmerkninger.