Internasjonalisering

Her kan dere lese mer om internasjonaliseringsarbeidet ved Eilert Sundt vgs.

Internasjonalisering har lenge vært et satsingsområde for Eilert Sundt vgs. Gjennom midler fra Erasmus+, deltar elever og ansatte i mobilitetsprosjekter i flere land i Europa for å øke sin faglige kompetanse og kulturelle forståelse.

Siden 2016 har Eilert Sundt vgs. gitt elever mulighet til å ta deler av sin yrkesfaglige fordypning i bedrifter i utlandet gjennom våre samarbeidsskoler i Estland, Island, Danmark, Finland og Slovenia. Målet vårt er at vi stadig utvider vårt nettverk og gir alle elever en reell mulighet til å oppleve fremmede kulturer på nært hold, øke sin faglige kompetanse, og ikke minst oppleve mestring og minner for livet. Oppholdene er fullfinansierte fra Erasmus+, som betyr at elever får opphold, reise og lommepenger dekket.

Elever på Vg2 helsearbeiderfag har mulighet til å ta yrkesfaglig fordypning på Island og i Slovenia. Flere land vil følge. Elever på Vg2 på byggfag og bilfag har mulighet til å ta yrkesfaglig fordypning i Danmark og Estland. For elever på Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfag har vi foreløpige samarbeid med Tyskland og Slovenia. I tillegg ønsker vi å tilby utveksling for yrkesfaglig fordypning for våre andre yrkesfag.

Fra 2021 har Erasmus+ økt sin satsning på studieforberedende fag. Den satsningen ønsker vi å delta i. Vår målsetning for studiespesialisering er derfor at alle elever skal få oppleve internasjonalisering som en positiv og naturlig tilvekst til fagene sine. Fra skoleåret 2021/2022 har vi planer om at elever på studiespesialisering i Farsund skal delta i Erasmus+ prosjekter.

Hvorfor internasjonalisering?

Illustrasjonsbilde Erasmus prosjekt - Klikk for stort bilde

Elever kan og bør delta i internasjonale prosjekter av flere grunner. For det første er det lærerikt. Du vil øke din faglige kompetanse på områder du ikke vil erfare i Norge. For det andre er det en opplevelse for livet. Du får oppleve en fremmed kultur på nært hold og utvikle vennskap. For det tredje er det opplevelser som gir deg livsmestring, erfaring og kunnskap du tar med deg videre i livet. Samtidig gjør Erasmus+ oppholdende til en mulighet for alle elever. Elever som deltar, får alle utgifter dekket og rikelig med lommepenger til oppholdet.