Elevsamtale
Elevsamtaler med kontaktlærer skal finne sted to ganger i året, omtrent midtveis i halvåret. De første elevsamtalene skal være gjennomført innen 15. oktober. Elevsamtalen er en dialog der både kontaktlærer og elev bidrar. Målet med samtalen er å hjelpe eleven videre i læringsarbeidet ved en gjennomgang av elevens faglige kompetanse, trivsel og andre forhold som er viktig for at eleven skal nå sin målsetting. Det å bygge gode relasjoner er også en viktig side ved samtalene.
Siden skolen er med i et forsøk med vurdering i orden og atferd uten karakter, skal samtalen inneholde elevens egenvurdering av sin egen orden og atferd. Eleven skal også sette mål for hvordan hen kan utvikle sin egen orden og atferd. Egenvurderingen skal ta utgangspunkt i en kriteriene for orden og atferd som er utviklet på skolen.
Elevsamtalen inngår som en del av underveisvurderingen, og skal dreie seg om både faglig og ikke-faglig utvikling. Eleven skal også gis anledning til egenvurdering.
Det ligger et eget skjema for elevsamtale på sikker elevdokumentasjon.
Trippelsamtale
Informasjonen fra elevsamtalene brukes i trippelsamtalen. Trippelsamtalen skal være mellom kontaktlærer, avdelingsleder og rådgiver. Det er her fokus på eventuelle sosiale og faglige tiltak. Rådgiver har ansvar for gjennomføringen av trippelsamtaler.
Trippelsamtalene skal være ferdig innen utgangen av oktober.
Klasselærerråd
Det andre klasselærerrådet skal være gjennomført innen utgangen av oktober. Saker som skal diskuteres på dette møtet:
- Læringsmiljøet i klassen
- Fraværsoppfølging
- Orden/adferd
- Karakteroppfølging
- Vurdere tiltak for tettere oppfølging/ekstra faglige utfordringer
- Elevens helhetlige skolesituasjon, trivsel
- Varsler
- Elever som kan ha behov for utvidet tid, må diskuteres i ressursteam/OT-team før en evt. henvisning til PPT
- Søknadsfrist for særskilt tilrettelegging av eksamen innen 1. november
- Innen 01.11.: Midtveisvurdering